Koszty związane z pracownikiem w PKPiR


Zatrudniający pracowników przedsiębiorca ponosi z tego tytułu dwojakie koszty. Z jednej strony są to koszty wynagrodzenia a z drugiej składki na ubezpieczenia społeczne jakim podlega pracownik. W części są one finansowane przez pracownika a w części przez pracodawcę. Każdy kto rozliczając się korzysta z Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów informacje dotyczące kosztów związanych z pracownikami powinien ujmować w kolumnach 12 i 13 podatkowej księgi przychodów i rozchodów. – koszty wynikające z wypłaty wynagrodzeń - kolumna 12 – obciążenia na składki ZUS jakie ponosi pracodawca (także jego własne ubezpieczenia społeczne - kolumna 13 W Polsce osoby prowadzące działalność są objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi stanowiącymi koszt uzyskania przychodów. Dodatkowo kosztem jest także składka na Fundusz Pracy. Składka na powszechne ubezpieczenie zdrowotne nie stanowi kosztu uzyskania przychodu, gdyż jest ona potrącana od zaliczki na podatek dochodowy - w wysokości 7,75% podstawy wymiaru tej składki. Każdy przedsiębiorca który ponosi wydatki związane z wypłata wynagrodzeń z tytułu: – umów o pracę, – umów zlecenie – umów o dzieło oraz narzutów związanych z tymi wynagrodzeniami - składek na ubezpieczenia i zaliczek na podatek - może te koszty zakwalifikować jako swoje koszty uzyskania przychodów. Wynagrodzenie wypłacane pracownikowi księgujemy w kwotach brutto – zawierają one zatem w sobie zaliczkę na podatek dochodowy i ubezpieczenia społeczne finansowane w części przez pracownika.

Płacone przez pracownika ubezpieczenia to:

– 9,76 % podstawy na ubezpieczenie emerytalne, – 1,50 % podstawy na ubezpieczenie rentowe, – 2,45 % podstawy na ubezpieczenie chorobowe. Przedsiębiorca rozlicza się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych również z części składek na ubezpieczenia społeczne które to on finansuje. Jeśli zatrudnia pracowników robi to w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

Płacone przez płatnika ubezpieczenia to:

- 9,76 % podstawy na ubezpieczenie emerytalne, - 4,50 % podstawy na ubezpieczenie rentowe, - 1,80 % podstawy na ubezpieczenie wypadkowe – dla firm zgłaszających do ubezpieczenia maksymalnie 9 osób. Autor opracowania jest księgowym biura rachunkowego z Łodzi: www.hah.pl



Czy koniecznie trzeba się ubezpieczyć?
Ubezpieczenia na nieprzewidziane zdarzenia w przyszłości to w dzisiejszym świecie coś, bez czego nie da się funkcjonować. Staramy się odnaleźć najkorzystniejsze oferty, przeglądamy liczne zestawienia i liczymy – mamy w końcu takie prawo, by uzyskać jak najatrakcyjniejsze dla nas...
Gadżety reklamowe w klubie piłkarskim
Wiele organizacji rozdaje gadżety reklamowe, aby mogła być kojarzona z wytrzymałością i właściwą marką. Ściśle mówiąc to w dzisiejszych czasach nie jest osobliwością, że takie dodatki jak reklamowe długopisy, zawieszki czy bruliony są częste na kursach aranżowanych przez...
Wybieramy rolety
Brak różnorodności na rynku rolet oraz żaluzji jest wynikiem braku wiedzy na temat tego, co aktualnie oferują producenci tychże istotnych elementów wystroju wnętrza domowego. Klienci z minionej epoki przywykli do tego, że w ofertach nie pojawia się nic ciekawego. Jeśliby zainteresowali...